torsdag 29. desember 2011

Berlin

Kjærstetur til Berlin november 2011

På tross syke unger kom vi oss avgårde på tur, mamma og pappa passet de noe reduserte barna. Barbro og Tormod passet en ikke redusert Bamse...
Vi dro tidlig lørdag morgen og var ved hotellet kl 0930. Siden vi ikke kunne sjekke inn før kl 1400, så bestemte vi oss for å sette igjen bagasjen og dra på sightseeing.
Vi dro ut til Nordbahnhof stasjonen hvor togene bare passerte, bevepnede vakter passet på at ingen gikk av toget. Her var det minnesmerker og et stykke av muren som stod igjen.




Johnny ser på kartet over Berlin og muren


Gjenmuret t-bane stasjon


Meg foran Berlinmuren


Johnny foran muren


Jeg hadde nok aldri klart å flykte nei...


Minnesmerke var trist syn, t.o.m. baby som ble skutt :((


Johnny hadde nok ikke hatt mer hell med flukt enn meg ..


Monumenter fra muren som er fjernet, disse blir jo solgt i stor stil til dyre penger..


Gravplasser som ble flyttet da muren skulle opp..

På vei tilbake til byen glemte vi å gå av t-banen, så vi havnet på Brandenburger Tor. Vi gikk inn på en cafe hvor vi fikk litt kaffe (som var god!)og jeg verdens beste is med isvaffel til..
Vi bestemte oss for å se der hvor Hitlers angivelig siste levested var bunkersen han bodde i. Den hadde russerne gjort hva de kunne for å ødelegge, men lykkes visst ikke helt, men resten er fyllt opp med vann nå..



Brandenburger Tor


Monument over fallne



På vei til bunkersen fant Johnny et klenodie..


Her er plassen hvor bunkersen var...



Bilde av Hitlers bunkers

På vei tilbake var vi nærmere en annen t-bane nedgang, så da kom vi forbi potsdamer platz. Der hadde de førjulsmarked og deilig mat som Johnny nøt, jeg var fortsatt kvalm etter is og vaffel på Brandenburger Tor.


Fiskehandleren med deilig fiskesmørbrød.


De hadde også aktiviteter for barn..


Johnny får seg grilletflesk i brød


Deilig bakst, julemarked kan Tyskerene


Her kjøpte vi litt julegodt til kalenderene til barna


Og en fiskeburger så var Hermansen også mett.

Etter dette dro vi tilbake til hotellet, det var 4 vel anvendte timer. Jammen var det godt å hvile bena og sove et par timer, selv om vi ikke fikk det hotellrommet vi hadde bestillt. Vi fikk refundert det vi hadde betalt for mye, men Titanic hotell vil jeg ikke anbefale en annen gang. På kvelden skulle vi på båtsightseeing. Da vi ankom plassen fikk vi beskjed om at de bare seilte om det var minimum 5 personer. Det var spennende et øyeblikk men så kom det etterhvert endel par så vi var da langt over 20 stk. Vi så mye fra båten som vi kunne gjenkjenne da vi var i tv-tårnet dagen etter. Vi spiste også ombord deilig middag med pannestekte poteter..


Johnny nyter maten igjen...


Slusene, kanalen var bygd med flere meters høydeforskjell


Museumsbyen by night


Etter båtturen gikk vi til en cafepub og tok hver vår dessert..
Johnny øl


Jeg tok is..


Dagen etter gikk vi til museumsbyen, det var en drøy gåtur.. På veien dit så vi slusene på dagtid og virkelig høydeforskjellen.


Johnny foran domkirken i Berlin


Et godt eksempel på en arkitekt som aldri burde sett dagens lys...


Domkirken


Tv-tårnet


Johnny foran Domkirken


Meg foran det egyptiske museum

Etter turen dro vi tilbake til Potsdamer platz for å få litt mat. Men der var det totens søndag, dødens søndag er siste søndag før advent. Da var bodene stengt, men jeg fikk meg en pølse før vi kom oss til hotellet for å slappe av før middagen i tv-tårnet.


Vi fikk fin plass nær vinduet i tv-tårnet og diskuterte heftig hvor museumsbyen lå jeg fikk rett mohahaha...


Nyter god mat og flott utsikt


Aleksanderplatz med julemarked


Tok bilde av utsikten men speilet oss selv hehe..


Johnnys forrett..


Deilig mat Johnny spiste lammeknoke og jeg fikk kalverullade med rødkål


Selv om bilde ble tatt litt sent, var vi der 20/11-2011 kl 20.11


Nyter kaffe og dessert..

Dagen etter byttet vi hotell til et ved flyplassen. Det var derimot et hotell jeg kan anbefale, nesten lydløst ift. flytrafikk på tross gåavstand til flyplassen. Store flotte rom med minibar og billigere enn det i byen, toget inn tok kun ca 20-30 min.


Flyplassen sett fra utenfor hotellet

Mandagen stod på shopping, men atter engang fant vi ikke noe særlig utenom de litt dyre shoppingsentrene. Men vi fikk da tak i noen smågaver til barnepassere og barna. Johnny hadde funnet en restaurant han ville spise på, og den lå rett rundt hjørnet.... ...... ...... ..... ..... Ja det var et langt hjørne, jeg ble is is iskald og mer og mer sur... Til slutt så han ingen annen utvei enn å parkere meg inni kjøpesentret og lete selv etter restauranten. Jeg så mitt snitt til å komme meg innom smykkebutikken min http://www.bijou-brigitte.com/ 


Utenfor restauranten var det julemarked


Flott pyntet til jul..




Synd vi ble så mette av både løkringforrett som var beregnet for to... (Johnny skulle absolutt ha en til hver...) Så vi ikke orket å kjøpe med noe julegodterier..


Disse schneeballen skulle jeg gjerne ha smakt til jul nemlig...

Vi dro tidlig tirsdag igjen hjemover til syke barn og en tilfreds hund...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar